perjantai 29. tammikuuta 2010

Olla ja haluta olla hyvä

Ei hyvänen aika, nyt riittää tämä kysymysolo ja turhuusahdistus! Käytän tilanteeseeni taas väliaikaista "mitä minä nyt haluan"-ratkaisua ja teen sitä mikä juuri nyt tuntuu kivalta. Nyt haluan tehdä jotain projektia ja aion keskittyä itseeni, yllätys.
Viime postauksessa valitin sitä etten ole vieläkään hyvä missään. Olisi siis varmaan hyvä hetki keksiä se juttu missä olen hyvä. Saattaa nimittäin hyvinkin olla, etten vain tajua sitä missä olen hyvä tai en vain anna lupaa edes yrittää olla hyvä jossain tai tunnustaa sitä.

Missähän minä olisin hyvä, ihan rehellisesti? (Ja kyllä, tiedän että aika lailla kaikessa voisi olla hyvä jos harjoittelisi. En vain välitä siitä nyt.) On varmaan helpompi aloittaa kysymällä missä en ole hyvä, eli aletaan sulkea vaihtoehtoja pois.

En luullakseni ole erityisen musikaalinen, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin. En jaksa harjoitella minkään soittamista, koska se on työlästä. En halua harjoitella soittamista, koska en osaa ja siinä kestää niin kauan. En uskalla harjoitella soittamista, koska siitä lähtee ääni, jonka myös muut kuulevat. Soitin kyllä ennen pianoa, mutta lopetin sen koska en jaksanut harjoitella ja koko jutusta alkoi tulla liian suorituspainotteista. Ja aina vain klassista. Olisi niin siistiä osata soittaa nuoteista ihan randomilla mitä vain.

En ole varmaan kovin hyvä kuvallisessa ilmaisussakaan, valokuvaamisesta puhumattakaan. Hyvät arvosanat kuvataiteessa selitän lähinnä innostuksella ja taitavasanaisilla arvioinneilla - oikeasti minulla ei ole näkemystä. Tykkään kyllä toisinaan tehdä jotain kuivapastelleilla, mutta sekin on jotenkin jäänyt. Tämä ei vain innosta ja unohdan sen.

En todellakaan ole myöskään liikunnallisesti erityisen lahjakas, sillä normaali kärrynpyöräkin on aika mahdoton suoritus minulle, puhumattakaan haastavammista liikkeistä. En myöskään keksi vielä oikein mitään lajia josta nauttisin aivan sairaasti. Saattaa tosin olla että tämä asia korjaantuu ajan myötä, kun liikunnasta tulee viimein vapaaehtoista eikä oppilaitoksen sanelemaa pakkoa.

"Yllättäen" laitan ei-listaan myös käsityöt. Ne ovat jees pieninä annoksina, mutta vaativat liikaa keskittymistä ja varmaan jonkinlaista näkemystäkin. Onnistumisen tunne on näissä ihan mieletön, mutta toisaalta se, että pienikin virhe voi pilata koko jutun, lähinnä ahdistaa. Hahmotuskykyni kun ei riitä toisinaan edes solmun tekemiseen.

No niin, tulinpa luetelleeksi äsken ei-listalle ison osan monien elämää. Arvostan kyllä noita juttuja todella paljon, haluaisin olla niissä hyvä, mutta ei. Ei vain toimi. Minulla on huono asenne itseeni tekemässä niitä ja sen saa muuttaa. Voi olla että olen vain ennakkoluuloinen/traumatisoitunut/alemmuuskompleksinen. Hahah. Olenpas tänään taas hilpeä.

Jatketaan listojen vaikeampaan osioon eli siihen, missä olen hyvä. Sinänsä yllättävää että koen tämän vaikeammaksi. Olen nimittäin aika hieno tyyppi. Kai. Olen leija.

Olen hyvä istumaan kiltisti ja näyttämään suhteellisen nätiltä. Minulle on oikein helppoa käyttäytyä hillitysti, nauraa hillitysti ja hymyillä vienosti paikaltani oikeina hetkinä. Tähän tosin tarvitaan oikea ympäristö ja tunnelma, eikä se nättinä istuminen yleensä toimi valokuvissa. Mutta noin yleisesti olen hyvä näyttämään nätiltä, hahah. Ei kovin hyödyllinen tai itseä palkitseva taito.
Olen hyvä organisoimaan omaa toimintaani ja toisinaan muidenkin. Aikataulut ja mahdollisten yllättävien tekijöiden näkeminen suunnitelmissa onnistuvat. Olen myös hyvä etsimään tietoa ja taidan myös pitää siitä. Ainakin jos etsimäni tiedonjyvä on hiukkaakaan kiinnostava.

En minä tiedä. Tämän listan luominen ei oikein onnistu, kun laitan kokoajan vastaan kun keksin joitain asioita missä mahdollisesti voisin olla hyvä. Olen siis ovela ja kirjoitan missä haluaisin olla hyvä.
- Haluaisin olla hyvä meikkaamaan ja laittamaan toisten kynsiä ja hiuksia.
- Haluaisin osata soittaa jotakin todella hyvin. Jotain aivan friikkiä soitinta jostain indokiinasta.
- Haluaisin olla hyvä piristämään ihmisiä jo vaikka pelkällä läsnäolollani.
- Haluaisin olla hyvä ja monipuolinen kirjoittaja.
- Olisi myös tosi kiva olla lahjakas kaikessa minkä laitoin ei-listalle.
- Haluaisin olla hyvä puhumaan.

Ja nyt unohdin koko jutun pointin. *Selaa takaisin alkuun..* Ai, siis idea oli etsiä asia missä olen hyvä! Ei tainnut ihan onnistua. Nuo mitkä luettelin, eivät täsmää siihen missä myös haluaisin olla hyvä, vaikka hienoja juttuja ovatkin. Olisiko siis järkevää kehittää jotain noista asioista, missä haluan olla hyvä? Miten kehittää? Mitä niistä? Mikä on järkevää?
Milloin lopetan tämän vaatimisen?
Mitä järkeä on olla hyvä jossain?
Miksi olen?
Mitäs? :--D

Näin eilen unta että olin BB-talossa ja siellä oli kaikkia muitakin mutta heräsin ennen kuin ensimmäinen päällikkökilpailu oli edes päättynyt. Toivottavasti tuo ihana uni jatkuu tänä yönä. Jännittävää!

3 kommenttia:

sädetin kirjoitti...

Olet älyttömän hyvä kirjoittamaan, näitä tekstejä jaksaa oikeasti lukea ja lykkäsin kokiksen hakemista tähän syventymisen johdosta :'D ja se on paljon se!

katriparka kirjoitti...

sädetin: ihanaa, kiitos! musta aina itestä välillä tuntuu että voi kamala miten tylsältä kuulostan, mutta kai näitä sitten luetaan, siistiä! :D Kyllä tämä piristää kamalan filonlukemisen jälkeen!

sädetin kirjoitti...

Iteki oon koko päivän lueskellu filosofiaa, mutta minusta se ei ole ollenkaan kamalaa :3 ihanaa!